In de huidige markt valt het niet mee om gemotiveerd, goed opgeleid en ervaren personeel te vinden. Ook bij Abotec kunnen wij helaas niet altijd aan de vraag naar nieuw personeel voldoen. Daarom wordt het steeds belangrijker om een goede verstandshouding met uw medewerkers te houden. Nu hoeven uw medewerkers niet ineens de koers van uw onderneming te bepalen. Dat is nog steeds uw taak. Maar u kunt wel voorkomen dat kleine irritaties zich opstapelen tot grote frustraties waardoor medewerkers u de rug toekeren en naar de concurrentie overstappen.

Zeker herkent u het volgende voorbeeld: Jan* werkt al jaren voor uw bedrijf als monteur. Hij komt af en toe naar kantoor maar meestal is hij op pad. De communicatie met kantoor verloopt vooral telefonisch en via zijn ipad. Jan is altijd correct en beleefd. Hij doet zijn werk zorgvuldig en klaagt nooit. De functioneringsgesprekken vinden eens per jaar plaats en bevestigen dat beeld. Geen reden om zich zorgen te maken, denkt u.

Maar wist u dat Jan diep van binnen ontevreden is? Zijn ipad is al zes jaar oud en werkt steeds trager. Hij gaat ervan uit dat hij binnenkort een nieuwe zal ontvangen want er was in het begin een afspraak gemaakt dat de ipads alle vijf jaar vervangen zullen worden. Hij wacht geduldig af maar ondertussen vormt zijn ipad steeds meer een bron van irritatie.

Laatst was er ook een incidentje. Jan zou maandagmorgen naar een nieuw project toe. Zijn collega’s hadden hem eigenlijk om 7.30 uur verwacht. Omdat zijn planner dit echter pas maandagochtend aan Jan had doorgegeven, was hij niet op tijd. Dat viel uiteindelijk wel op te lossen maar voelde voor Jan toch vervelend. Zeker omdat dit niet de eerste keer gebeurde.

Vanmiddag had hij een project op zijn planning staan waarvoor hij een tekening nodig had. Toen Jan op het project arriveerde, kwam hij erachter dat de tekening helemaal niet klopte. Na wat heen en weer bellen, bleek het de verkeerde tekening te zijn. Alweer – tenminste zo voelde het voor Jan want dat was hem eerder dit jaar ook al gebeurd. De juiste tekening was snel naar hem toegestuurd en hij kon aan de gang. Toch kostte het Jan al met al een half uur extra. En dat half uur was hij uiteindelijk later thuis wat wederom voor irritatie zorgde.

De werkdruk ligt eigenlijk ook best hoog, vindt Jan. En kantoor is de laatste tijd telefonisch ook maar moeilijk bereikbaar… Voelt u het al? De irritaties bij Jan stapelen zich op. Totdat hij op een dag een ex-collega tegenkomt die nu voor de concurrentie werkt en met hem in gesprek raakt. Zo begint Jan te twijfelen of hij nog wel goed op zijn plek zit. Twee maanden later neemt hij ontslag en gaat aan de slag bij een ander bedrijf.

Voor u komt deze beslissing uit de lucht vallen want van een aantal zaken had u niet eens kennis. Dat kan u ook niemand kwalijk nemen. Jan heeft dit immers niet aangegeven. En elk incident voor zich vormt ook niet de aanleiding. Maar samen hebben ze er wel voor gezorgd dat Jan steeds ontevredener werd en uiteindelijk opgestapt is. Laat het niet zo ver komen.

Bij Abotec merken wij vaak dat monteurs niet altijd even sterk zijn om dingen te benoemen die niet naar plan lopen. We zien wel hoe zich frustraties opbouwen. Ons advies naar onze eigen medewerkers toe is dan ook: laat kantoor weten waar je tegenaan loopt. Maar ook u als werk- of opdrachtgever kunt hierop inspelen. Wilt u graag meer weten over hoe u uw personeel behoudt? Wilt u eens met ons sparren hoe u dit soort scenario’s kunt voorkomen? Wij denken graag met u mee. Samen willen wij ervoor zorgen dat uw (inleen)personeel u niet gefrustreerd de rug toekeert.

* De naam is fictief.

Laten we eens met elkaar sparren